نخستین همایش بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبایی(ره)

۳۱ تیر ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۵۹۷ اخبار روز همایش ها
تعداد بازدید:۲۴۴۳
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی جناب آقای دکتر سلیمی با اشاره به اینکه سریع‌ترین نرخ شتاب توسعه‌دهی در دانشگاه‌های کشور با حضور خیرین شکل گرفت، گفت: مهم‌ترین مشکل دانشجویان دغدغه آینده است که در این زمینه، کمک به حوزه کارآفرینی می‌تواند موتور اقتصاد جامعه را به حرکت درآورده و بذر امید را به دانشگاه تزریق کند.
نخستین همایش بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبایی(ره)

در این همایش، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ضمن عرض تبریک ماه مبارک رمضان، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی محصول ادغام بیش از سی و چند موسسه آموزش عالی در قبل از انقلاب است که بعد از انقلاب، نام مجتمع علوم انسانی و سپس در سال ۱۳۶۳ نام دانشگاه علامه طباطبائی به خود گرفته است.

او ادامه داد: بنابراین دانشگاهی به نام علامه طباطبائی حدود ۳۵ سال است که وجود دارد در حالی که مدارسی که در این دانشگاه هستند و بعد ادغام شدند و شکل دانشگاه به خود گرفتند سابقه‌ای بسیار زیاد دارند.

سلیمی افزود: ساختمان دانشکده اقتصاد در سال ۴۶ توسط یکی از خیرین به مدرسه عالی بازرگانی وقت اهدا شد و همچنین ساختمان دیگر دانشگاه علامه در سعادت‌آباد که نام خیابان علامه طباطبائی دارد نیز اهدای مرحوم دکتر آریان‌پور در سال ۱۳۵۰ است.

وی تصریح کرد: بنیاد دانشگاه علامه طباطبائی و مدارس بزرگی که این دانشگاه را شکل داده براساس تلاش و کوشش خیرین بوده است.

رئیس دانشگاه علامه به مشکلات عمیق این دانشگاه در ابتدای ریاست خود اشاره کرد و گفت: در شرایطی که تعداد زیادی استادان اخراج و همچنین تعدادی دیگر به صورت غیرقانونی استخدام شده بودند و دانشگاه بدهکار بود، دکتر مصلی‌نژاد و خانم بهشتی با کمک خود به این دانشگاه، موتور توسعه را در دانشگاه روشن کردند.

او ادامه داد: با حضور خیرین، سریع‌ترین نرخ شتاب توسعه‌دهی در دانشگاه‌های کشور شکل گرفت، دانشگاه علامه به مدت دو سال توانست ۵۰ هزار متر مربع بنا بسازد، ۱۴۰ نفر استاد جدید جذب و فعالیت‌های پژوهشی را سی برابر افزایش دهد.

سلیمی با اشاره به تفاهم‌نامه دانشگاه علامه با ۶۰ دانشگاه بزرگ دنیا، خاطرنشان کرد: در بسیاری از دانشگاه‌ها بدون هیچ هزینه‌ای دفتر تأسیس کرده‌ایم مثلاً در دانشگاه اسپانیا، زبان فارسی ذیل دپارتمان زبان عربی تدریس می‌شود بنابراین ما نرخ رشد شتابان را بدون هیچ هزینه‌ای داشته‌ایم منتها در حال حاضر ادامه این فعالیت منوط به کمک است.

وی افزود: دانشگاه علامه یکی از ۱۳ دانشگاه برتر کشور است که به زودی در زمره دانشگاه‌های بین‌المللی و طراز یک جهانی مطرح می‌شود؛ بر سر ورود به این دانشگاه‌ها رقابت وجود دارد و هر کسی نمی‌تواند به این دانشگاه‌ها وارد شود، این دانشگاه‌ها حفاظت حراست از برترین استعدادهای کشور را برعهده دارند و به این ترتیب دولت مقداری برای آنها هزینه می‌کند.

رئیس دانشگاه علامه یادآور شد: درخواست کمک ما فقط برای درس خواندن تعداد محدودی نیست بلکه برای حفاظت از گروهی از برترین استعدادهای کشور است که در این زمینه دچار خلأ بزرگی شده‌ایم و به همین دلیل به کمک نیاز داریم.

او با اشاره به اینکه گروهی از دانشجویان بی‌بضاعت و در عین حال با کرامت دچار مشکلاتی جدی هستند، اظهار کرد: درخواست ما این است که خانواده‌های بسیاری از این دانشجویان که با رتبه دورقمی و یا در مقطع ارشد با استعداد درخشان پذیرفته شده‌اند به صورت نظام‌مند تحت پوشش حمایتی قرار گیرند.

سلیمی به تسهیلات رفاهی ارائه شده به دانشجویان اشاره کرد و گفت: تسهیلات رفاهی دولت و صندوق رفاه دانشجویان، تسهیلاتی حداقلی است برای مثال زندگی کردن در یک اتاق کوچک با ۶ نفر، فضایی افسرده و متضمن آسیب‌های اجتماعی را برای دانشجو به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: ما به دنبال بالا بردن استانداردها به ویژه برای دانشجویان استعداد درخشان، دکتری و تک‌رقمی و دورقمی هستیم. پروژه‌ای در دست اقدام است که دو سوم آن باقی مانده و ما امیدواریم با کمک دوستان این مجموعه اقامتی را برای دانشجویان برتر خود فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه علامه در خصوص حوزه کارآفرینی گفت: مهم‌ترین مشکل دانشجویان دغدغه آینده است، ۸۰ درصد دانشجویان امیدوار هستند و بسیاری از آنها در رشته‌هایی تحصیل می‌کنند که می‌تواند جامعه را دگرگون کند، بسیاری از استادان که صاحب موسساتی هستند می‌توانند از فارغ‌التحصیلان دانشگاه استفاده کنند.

او اضافه کرد: بنابراین خواهش بعدی ما در حوزه کارآفرینی است که می‌تواند موتور اقتصاد جامعه را به حرکت درآورده و بذر امید را در دانشگاه تزریق کند.

سلیمی در پایان اظهار کرد: ما فقط به دنبال کمک گرفتن از خیرین نیستیم بلکه به دنبال کمک کردن هم هستیم، استادان ما از جمله دکتر زاهدی اصل که از بنیان‌گذاران رشته مددکاری در ایران است به همراه بسیاری از دانشجویان اساس فعالیت خیرین را مورد مطالعه قرار می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند ضمن اینکه در پی راه‌اندازی دانشکده خدمات اجتماعی نیز هستند.


نظر شما :